- Menu podmiotowe
- AKTY PRAWNE
- Regulamin organizacyjny PGK
Regulamin organizacyjny PGK
Regulamin organizacyjny
Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej
Sp. z o.o.
w Przyszowicach
Przyszowice, sierpień 2019
- Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny określa zasady działania wewnętrznych komórek organizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.
- Siedzibą Spółki jest Gmina Gierałtowice.
§ 2
1. Podstawą prawną działania Spółki jest Akt Przekształcenia Zakładu Budżetowego w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – Repertorium A numer 4914/2004 z dnia 22.11.2004 r. ze zm. (dalej Umowa Spółki).
§ 3
1. Podstawowym rodzajem działalności Spółki jest działalność gospodarcza w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2015 poz. 139 ze zm.).
2. Na podstawie zmian w umowie Spółki z dnia 17.11.2016r. mogą być wykonywane następujące rodzaje działalności:
- pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody
- odprowadzanie i oczyszczanie ścieków
- zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne
- obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne
- działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana
z gospodarką odpadami
- roboty związane z budową dróg i autostrad
- roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych
- roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej gdzie indziej niesklasyfikowane
- wykonywanie instalacji wodno- kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych
- tynkowanie
- posadzkarstwo tapetowanie i oblicowanie ścian
- malowanie i szklenie
- wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych
- transport rurociągowy pozostałych towarów
- zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie
- działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne
- pozostałe badania i analizy techniczne
- pozostała działalność profesjonalna naukowa i techniczne gdzie indziej nie sklasyfikowana
- pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników
- działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach
- niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych
- pozostałe sprzątanie
- działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni
- działalność związana z organizacja targów wystaw i kongresów
- działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki
§ 4
1. Władzami spółki są:
- Zgromadzenie Wspólników
- Rada Nadzorcza
- Zarząd.
§ 5
- Spółka jest zakładem pracy dla zatrudnionych w niej pracowników, w rozumieniu Kodeksu Pracy.
- Obowiązki Zarządu określa ustawa z dnia 15 września 2000 roku – Kodeks Spółek Handlowych (teks jedn. Dz. U. z 2013r. poz. 1030 ze zm.) i Umowa Spółki.
- Obowiązki Prezesa/Zarządu jako kierownika zakładu pracy, pracowników spółki i zasady dyscypliny oraz inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin Pracy.
- Obowiązki Prezesa/Zarządu jako kierownika zamawiającego określa ustawa Prawo Zamówień Publicznych oraz Regulamin udzielania zamówień obowiązujący
w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.
§ 6
- Strukturę organizacyjną Spółki tworzą podlegające Prezesowi Zarządu piony, działy, sekcje i stanowiska:
- Dział Techniczny
- Sekcja Wodociągowa
- Sekcja Kanalizacyjna
- Oczyszczalnia Ścieków
- Sekcja Ochrony Środowiska
- Sekcja Zieleń Gminna
- Sekcja Inwestycji i Nadzoru
- Sekcja Kadr i Płac
- Główny Księgowy
- Sekcja Księgowości
- Sekcja Sprzedaży
Ponadto poza pionami wyodrębniono Biuro Zarządu.
- Zasady organizacji i zarządzania
§ 7
Spółką kieruje Zarząd Spółki w osobie Prezesa Zarządu (zarząd jednoosobowy).
§ 8
Dla zapewnienia jednolitego oznakowania akt ustala się dla poszczególnych działów i stanowisk następujące symbole:
Lp. |
Dział |
Symbol |
1. |
Prezes Zarządu, |
PZ |
2. |
Główny/a Księgowy/a |
GK |
3. |
Kierownik – Koordynator techniczny |
DT |
4. |
Biuro Zarządu |
BZ |
5. |
Sekcja Kadr i Płac |
DKP |
6. |
Sekcja Księgowości, |
DK |
7. |
Sekcja Sprzedaży, |
DS |
8. |
Sekcja Inwestycji i Nadzoru |
DIiR |
9. |
Sekcja Wodociągowa |
DW |
10. |
Sekcja Kanalizacyjna |
DK |
11. |
Sekcja Ochrony Środowiska |
DOŚ |
12. |
Sekcja Oczyszczalni Ścieków, |
OŚ |
13. |
Sekcja Zieleń Gminna |
ZG |
14. |
BHP |
BHP |
§ 9
Działy dzielą się na stanowiska pracy jedno lub wieloosobowe.
- Podstawowe zakresy czynności i obowiązków służbowych
§ 10
- Prezes Zarządu:
- Koordynuje zarządzanie całością Spółki zgodnie z zapisami umowy Spółki, niniejszego Regulaminu oraz wszelkich innych obowiązujących przepisów
- Kontroluje realizację zadań będących przedmiotem działalności Spółki
- Podejmuje decyzje we wszelkich sprawach dotyczących Spółki, nie zastrzeżonych dla innych organów Spółki
- Reprezentuje Spółkę na zewnątrz oraz dokonuje czynności prawnych w imieniu Spółki
- Decyduje o doborze kadry kierowniczej i pracowników
- Uchwala wewnętrzne akty normatywne, regulaminy i instrukcje regulujące stosunki pracy
- Nadzoruje i koordynuje realizację zadań przez bezpośrednio podporządkowane jednostki organizacyjne
- Powołuje stałe i doraźne komisje w Spółce
- Zabezpiecza środki, wyposażenia i narzędzi niezbędnych do realizacji obowiązków przez podległych pracowników zgodnie z zatwierdzonym budżetem
- Motywuje pracowników zgodnie z systemem motywacji obowiązującym w Spółce na podstawie obiektywnej oceny ich pracy
- Analizuje wnioski dotyczące potrzeb i propozycji pracowników dotyczących organizacji pracy i realizacji zadań jednostki organizacyjnej
- Akceptuje opracowywane zakresy obowiązków pracowników
- Nadzoruje wykonywanie przez podwładnych obowiązków oraz dyscypliny pracy
- Pełni nadzór nad warunkami pracy i bezpieczeństwem podległych pracowników
- Pełni nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników przepisów prawa i wewnętrznych aktów normatywnych spółki
- Pełni nadzór nad szkoleniem nowo przyjętych pracowników, udzielanie instruktażu podległym pracownikom
- Decyduje o kierowaniu na szkolenia, analizuje ich skuteczność
- Nadzoruje prawidłowość działaniem procedur organizacyjnych i informacyjnych w kierowanej jednostce organizacyjnej.
- Kreuje, wdraża i kontroluje krótko- i długoterminowe strategie firmy (zwłaszcza finansową, inwestycyjną i sprzedażową) oraz bieżącą działalność operacyjną
- Kształtuje i realizuje strategię finansową Spółki
- Akceptuje pod kątem finansowym wnioski o udzielenie zamówień
- Nadzoruje przygotowanie sprawozdań finansowych oraz raportów
- Odpowiada za kontakty i współpracę z audytorem, bankami, firmami ubezpieczeniowymi, inwestorami oraz organami podatkowymi
§ 11
- Główny/a Księgowy/a
- Organizuje, nadzoruje i kontroluje prace podległych stanowisk w Sekcji Księgowości i Sekcji Sprzedaży
- Organizuje i nadzoruje prowadzenie księgowości i gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami i potrzebami Spółki
- Organizuje prawidłowy obieg dokumentów oraz systemu rozliczeń finansowych gotówkowych i bez gotówkowych w ramach obowiązujących przepisów
- Nadzoruje przestrzeganie przepisów w sprawie prawidłowego prowadzenia rachunkowości i sporządzania sprawozdań finansowych
- Nadzoruje przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych oraz sprawozdań finansowych
- Sprawuje kontrolę wewnętrzną, w tym:
- badanie legalności, rzetelności i prawidłowości dokumentów operacji gospodarczych stanowiących podstawę przyjęcia lub wydania środków pieniężnych dot. obrotów i rozliczeń, przyjęcia i wydania środków trwałych, operacji określonych w specjalnych przepisach,
- kontroli bieżącej polegającej na badaniu legalności, rzetelności i prawidłowości operacji gospodarczych w oparciu o dokumenty stanowiące podstawę dla rachunkowości, a w szczególności na badaniu dokumentów obrotu środkami pieniężnymi i rzeczowymi składnikami majątkowymi oraz dokumentów o charakterze rozliczeniowym stanowiących podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych lub rzeczowych oraz na badaniu rzetelności i prawidłowości przeprowadzonych w Spółce inwentaryzacji.
- Opracowuje analizę stanu majątkowego i wyników stanu finansowego Spółki, a w szczególności analiz wynikowych kosztów własnych pod kątem prawidłowości
- Opracowuje sprawozdania dla Zgromadzenia Wspólników, Rady Nadzorczej oraz Zarządu Spółki
- Kieruje pracami komisji inwentaryzacyjnej, w tym:
- organizacji prac inwentaryzacyjnych,
- dokonywaniu ostatecznych rozliczeń osób materialnie odpowiedzialnych,
- wnioskowaniu w sprawie odpisywania różnic inwentaryzacyjnych oraz innych niedoborów,
- analizowaniu kształtowania się niedoborów i nadwyżek,
- wnioskowaniu w sprawie środków zaradczych w celu ich likwidacji.
- Organizuje i koordynuje prace podległych pracowników, w tym:
- przydzielenie zadań do realizacji i ocena ich wykonania,
- merytoryczny i formalny nadzór nad opracowywanymi przez pracowników dokumentami.
- W zakresie finansowym reprezentuje Spółkę przed organami kontrolnymi
- Jest inicjatorem w zakresie zmian w polityce rachunkowości
- Opracowuje wszelkie niezbędne analizy finansowe na potrzeby Zarządu lub Rady Nadzorczej
- Informuje Zarząd o odkrytych nieprawidłowościach
- Współpracuje ze Zgromadzeniem Wspólników, Radą Nadzorczą oraz Zarządem Spółki.
§ 12
- Sekcja Księgowa
- Odprowadzanie składek na grupowe ubezpieczenie pracownicze:
- potrącanie i przelewanie składek ubezpieczeniowych przy współpracy z Sekcją Kadr i Płac.
- Administrowanie Funduszem Świadczeń Socjalnych:
- sporządzanie list wypłat z Funduszem Świadczeń Socjalnych,
- rozliczanie pożyczek z Funduszem Świadczeń Socjalnych.
- Księgowanie wydatków Spółki
- Działalność inwentaryzacyjna:
- rozliczanie inwentaryzacji,
- rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych.
- Ustalanie wyniku działalności przedsiębiorstwa:
- ustalenie wyniku bilansowego.
- Sprawozdawczość i statystyka:
- sporządzanie finansowych sprawozdań dla potrzeb GUS,
- Urzędu Skarbowego i PFRON,
- opracowywanie raportów i sprawozdań z realizacji zadań.
- Rozliczanie dochodów i wpływów, przychodów i kosztów:
- fakturowanie sprzedaży i rozliczanie faktur od poddostawców;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej sprzedaży;
- rozliczanie faktur od poddostawców;
- rozliczanie faktur z Wykonawcami.
- Gospodarowanie środkami obrotowymi:
- weryfikowanie stanu środków obrotowych,
- analiza cyklu obrotu zapasami,
- prowadzenie spraw związanych z obrotem bezgotówkowym,
- prowadzenie spraw związanych z obrotem gotówkowym.
- Rozrachunki i rozliczenia:
- rozliczenie z odbiorcami,
- rozliczenie z dostawcami.
- Rozliczenia publicznoprawne:
- rozliczenia związane z ubezpieczeniami osobowymi i rzeczowymi,
- inne rozliczenia publicznoprawne.
- Podejmowanie z banku gotówki.
- Dokumentowanie operacji kasowych (polecenie pobrania, czek, dowód wpłaty do banku).
§ 13
- Sekcja Sprzedaży
- Prowadzenie i aktualizowanie bazy informacyjnej o kontrahentach,
- przygotowywanie umów kupna - sprzedaży wody i odbioru ścieków oraz sporządzanie aneksów do umów;
- archiwizowanie umów kupna - sprzedaży wody i odbioru ścieków.
- Rozliczanie sprzedaży wody z Odbiorcami usług wod.- kan.:
- sporządzanie faktur za sprzedaż wody i odbiór ścieków,
- określanie terminu wymagalności zapłaty faktury i księgowanie,
- wystawianie faktur korygujących,
- comiesięczne rozliczanie sprzedaży wody i odbioru ścieków z księgowością.
- Ujawnianie nielegalnych poborów wody i odprowadzania ścieków:
- sporządzenie protokołu o ujawnieniu nielegalnego poboru wody i odprowadzania ścieków,
- rozliczenie poboru wody i odbioru ścieków za okres nielegalnego poboru i wystawienie faktury.
- Eksploatacja wodomierzy głównych na sieci wod- kan.:
- bilansowanie nieprawidłowości działania wodomierzy wg książek odczytowych i przygotowywanie zleceń wymiany wodomierzy,
- kontrola terminu upływu legalizacji wodomierzy i przygotowywanie zleceń do legalizacji.
- Prowadzenie i aktualizowanie baz danych zainstalowanych w sieci:
- prowadzenie i aktualizowanie bazy kontrahentów.
- Windykowanie należności Spółki:
- prowadzenie rozpoznania środowiskowego – wywiadu mającego na celu wyjaśnienie przyczyn zalegania przez odbiorców usług z terminowym regulowaniem płatności,
- wystawianie dowodów KP na pobrane należności,
- dokonywanie wpłat pobranej gotówki do Banku (z wyszczególnieniem danych kontrahentów),
- doręczanie kontrahentom wezwań do zapłaty z tytułu usług wod. – kan.
- Sprawozdawczość i statystyka:
- opracowywanie raportów i sprawozdań z realizacji zadań,
- opracowywanie zestawień wpływów KP.
- Rozrachunki i rozliczenia:
- rozliczenia z Odbiorcami.
- Obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych:
- wydawanie wniosków na świadczenia socjalne,
- ewidencja osób korzystających z różnego rodzaju świadczeń,
- kompletowanie i przechowywanie Regulaminu ZFŚS i dokumentacji związanej z świadczeniami.
§ 14
- Biuro Zarządu
I. W zakresie obsługi sekretariatu:
- Obsługa recepcyjna klientów i gości (uzgadnianie terminów, przyjmowanie interesantów)
- Obsługa biurowa (w szczególności: kserokopiarki, bindownicy, niszczarki dokumentów, centrali telefonicznej, telefaksu i poczty elektronicznej)
- Obsługa dziennika korespondencyjnego i obiegu dokumentów wpływających do Spółki
- Zbieranie, przekazywanie i przechowywanie informacji dla przełożonego (korespondencja, przekazy ustne itp.)
- Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, paczek i przesyłek pocztowych, prowadzenie ewidencji korespondencji
- Prowadzenie rejestrów:
- wzorów pieczątek,
- szkolonych pracowników.
II. W zakresie Biura Zarządu
- Kompleksowe prowadzenie spraw z zakresu zamówień na usługi i dostawy w Spółce
- Współpraca z pozostałymi działami w zakresie opisów przedmiotu zamówień dla potrzeb prowadzonych postępowań
- Uzgadnianie zamówień pod kątem ich finansowania z Głównym/ą Księgowym/ą Spółki
- Organizowanie prac Komisji Przetargowych
- Sporządzanie prognoz zamówień w zakresie zamówień na dostawy i usługi
- Sporządzanie zamówień i zleceń w zakresie dostaw i usług dla wszystkich działów Spółki
- Udostępnianie specyfikacji dla oferentów
- Sporządzanie projektów umów z wykonawcami oraz ich uzgadnianie z kancelarią prawną
- Kontrola ilościowa i merytoryczna zamówień i zleceń
- Prowadzenie spraw organizacyjnych w Spółce
- Aktualizowanie i przechowywanie umów z kontrahentami Spółki
- Udostępnianie umów z kontrahentami Spółki jej pracownikom
- Współpraca z kancelarią prawną pełniąca obsługę Spółki
- Samodzielne opracowywanie wzorów pism, dokumentów
- Aktualizacja regulaminów i innych aktów wewnętrznych Spółki
- Prowadzenia obsługi Biura Zarządu, Rady Nadzorczej i Zgromadzenia Wspólników
- Przygotowywanie i obsługa zebrań, narad i zgromadzeń organizowanych przez przełożonych
- Prowadzenie korespondencji Zarządu , opracowywanie pism, protokołów i notatek
- Kształcenie i doskonalenie kwalifikacji pracowników poprzez wysyłanie ich na kursy i seminaria dokształcające itp.:
- analiza ofert i wybór ośrodka szkolącego,
- ewidencjonowanie szkolonych pracowników.
- Prowadzenie rejestrów:
- dokumentacji ze Zgromadzenia Wspólników oraz Rady Nadzorczej,
- umów z kontrahentami,
- zamówień w zakresie dostaw, usług i robot budowlanych.
- Obsługa Zarządu Spółki, Rady Nadzorczej i Zgromadzenia Wspólników
- Prowadzenie spraw związanych z archiwizacją akt i dokumentów Spółki
- Prowadzenie spraw grupowego ubezpieczenia pracowniczego:
- rozliczanie comiesięcznych składek pracowniczych,
- zawieranie umów i aktualizowanie warunków umownych zgodnie z deklaracją przystąpienia,
- prowadzenie korespondencji.
- Sekcja Kadr i Płac
7.1 Prowadzenie spraw kadrowych:
- sporządzanie dokumentacji związanej z przyjmowaniem i zwalnianiem pracowników na zasadach określonych w kodeksie pracy, zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami określonymi w taryfikatorze i tabeli płac,
- prowadzenie i uzupełnianie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (akta osobowe pracowników), zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej,
- sporządzanie wspólnie z kierownikami poszczególnych działów i jednostek organizacyjnych zakresów czynności dla podległych pracowników,
- kierowanie pracowników na badania wstępne, okresowe i kontrolne oraz kontrola ważności tych badań,
- ewidencjonowanie i rozliczanie czasu pracy,
- ewidencja wykorzystania urlopu wypoczynkowego pracowników,
- analizowanie struktury zatrudnionych pracowników w różnych przekrojach,
- wystawianie zaświadczeń i upoważnień dla pracowników przedsiębiorstwa,
- aktualizacja legitymacji ubezpieczeniowych dla pracowników oraz członków rodzin,
- sporządzanie projektów pełnomocnictw i poleceń służbowych,
- prowadzenie imiennych protokołów zdawczo – odbiorczych związanych z odpowiedzialnością materialną pracownika,
- opracowywanie analiz i zestawień stanu zatrudnienia w etatach.
- Prowadzenie spraw ubezpieczeń zbiorowych:
- naliczanie, potrącanie i odprowadzanie składek do ZUS,
- prowadzenie dokumentacji i zgłaszanie wydarzeń podlegających ubezpieczeniu,
- sporządzanie sprawozdawczości i prowadzenie korespondencji z ZUS.
- Obliczanie wynagrodzeń pracowniczych:
- sporządzanie listy płac z funduszu osobowego,
- wyliczanie składników wynagrodzeń, dodatków, odpraw, zasiłków,
- wyliczanie i rozliczanie rachunków prac wykonywanych na umowy cywilnoprawne.
- Sporządzanie listy obecności w pracy
- Wydawanie legitymacji służbowych.
- Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie:
- przyjmowania stażystów;
- rozliczania umów interwencyjnych.
- Realizowanie przyjętej przez Zarząd Spółki polityki personalnej
- Sporządzanie projektów umów zlecenia, umów o dzieło itp.
- Archiwizowanie akt osobowych zatrudnionych i zwolnionych pracowników:
- wystawianie zaświadczeń i innych dokumentów dla byłych pracowników.
- Sporządzanie sprawozdawczości do GUS dot. czasu pracy i zatrudnienia
- Przygotowywanie dokumentacji w sprawie używania prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych w tym:
- umów ustalających warunki wykorzystania samochodu osobowego dla celów służbowych,
- comiesięczne rozliczanie ilości dni nieobecności w pracy pracowników pobierających ryczałt za używanie samochodu do celów służbowych.
- Prowadzenie rejestru:
- umów ryczałtu,
- nagród jubileuszowych,
- zwolnień lekarskich,
- świadectw pracy,
- emerytów,
- poleceń wyjazdów służbowych.
7.13. Obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych:
- wydawanie wniosków na świadczenia socjalne,
- ewidencja osób korzystających z różnego rodzaju świadczeń,
- kompletowanie i przechowywanie Regulaminu ZFŚS i dokumentacji związanej z świadczeniami.
§ 15
- Kierownik- Koordynator Techniczny
- Organizuje i kieruje pracę podległych sobie sekcji w sposób zabezpieczający prawidłowe realizowanie działalności podstawowej Spółki tj. w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków
- Zapewnienia pracownikom odpowiednie warunki w zakresie BHP, szkolenie i kontroluje przestrzegania przez pracowników przepisów BHP
- Zabezpiecza majątek Spółki przed marnotrawstwem, zniszczeniem, kradzieżą i pożarem
- Zabezpiecza i nadzorowanie racjonalne gospodarowania wodą, energią i właściwą eksploatacji sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
- Inicjuje działania prewencyjne dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania eksploatacji sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków
- Współpracuje przy opracowywaniu planów inwestycyjnych, ekonomiczno-technicznych i innych oraz terminową ich realizacją
- Opracowuje i realizuje plany remontów, modernizacji, postępu technicznego i organizacyjnego przy współudziale innych odpowiedzialnych pracowników pionu technicznego
- Podejmuje decyzje w zakresie różnych rozwiązań technicznych i prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej
- Dba o właściwe organizowanie pracy podległych sobie pracowników,
- Koordynuje działalności komórek organizacyjnych pionu technicznego
i współpracuje z pozostałymi komórkami
- Sprawuje nadzór techniczny i kontrolę w zakresie eksploatacji i konserwacji sprzętu, maszyn specjalistycznych i środków transportu
- Nadzoruje właściwą gospodarkę materiałami, częściami zamiennymi i urządzeniami,
- Na bieżąco śledzi nowe rozwiązania techniczne i organizacyjne w oparciu
o dostępną literaturę techniczna, periodyki i popularyzuje nowości wśród załogi
- Sprawuje nadzór techniczny i organizacyjny nad pracą pogotowia technicznego, ekip remontowych i działalności w zakresie sprawnego usuwania awarii sieci i urządzeń wod. -kan. oraz oczyszczalnia ścieków
- Pełni nadzór nad regulowaniem obowiązkowych opłat w szczególności opłat za korzystanie ze środowiska, opłat za umieszczone urządzenia w pasie jezdni
- Odpowiada za wyniki techniczne działalności Przedsiębiorstwa, racjonalne gospodarowanie wodą, prawidłową eksploatację oczyszczalni ścieków i sprawne usuwanie awarii
- Odpowiada za sporządzanie rzetelnych i terminowych informacji i sprawozdawczości pionu technicznego
- Sprawuje nadzór nad całością spraw dotyczących szkód górniczych
- Nadzoruje opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych.
- Sekcja wodociągowa
- Prognozowanie kierunków rozwojowych w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów i urządzeń wodociągowych
- Bieżąca eksploatacja urządzeń wodociągowych i przyłączy wodociągowych dla zapewnienia ciągłości dostaw wody dla odbiorców
- Opracowywanie harmonogramów przeglądów i badania stanu technicznego eksploatowanych sieci wodociągowo-kanalizacyjnych, obiektów sieciowych i ich realizacja.
- Prowadzenie prac konserwacyjnych i remontowych w zakresie:
1) sieci wodociągowych,
2) obiektów i urządzeń sieciowych.
- Przeprowadzanie inwentaryzacji urządzeń wodociągowych
- Przyjmowanie nowych przewodów wodociągowych, przyłączy do eksploatacji, sprawdzanie zgodności ich wykonania z projektem technicznym, obowiązującymi normami i udział w odbiorach technicznych
- Regularne przeglądy sieci wodociągowej w celu wykrycia wycieków wody, uzupełnianie uzbrojenia sieci i oznakowania zasuw i hydrantów
- Prowadzenie przeglądów hydrantów ppoż.
- Ewidencjonowanie wykrytych bądź zgłoszonych awarii wodociągowych
- Określenie sposobu usunięcia awarii
- Zlecenie wykonawcy koniecznych robót remontowych w celu usunięcia awarii wodociągowej
- Kontrola poprawności wykonania robót remontowych
- Weryfikowanie pod względem merytorycznym i formalnym faktur za wykonane roboty remontowe
- Rejestrowanie zgodnie z harmonogramem wskazań wodomierzy sieciowych mierzących ilości wody kupowanej od dostawców hurtowych
- Analizowanie wyników odczytów wskazań wodomierzy w kontekście poprawności ich działania z uwzględnieniem lokalizacji studni wodomierzowej, pory roku oraz relacji między wielkością wody zakupionej i sprzedanej
- Bieżąca rejestracja ciśnienia w sieci wodociągowej oraz jego korygowanie
- Utrzymywanie w należytym stanie sieciowych studni wodomierzowych
- Przygotowywanie danych niezbędnych do opracowania taryf za zbiorowe dostarczanie wody i za zbiorowe odprowadzanie ścieków
- Rozwój współpracy w danym segmencie rynku w tym wyjazdy służbowe w celu wymiany poglądów w zakresie rozwiązywania problematyki związanej z zarządzaniem infrastrukturą techniczną, poznania nowych technik i technologii stosowanych w działalności wodociągowej
- Monitoring jakości wody w sieci wodociągowej:
- zlecenie badań mikrobiologicznych i fizykochemicznych wody wodociągowej,
- współpraca z Powiatową Stacją SANEPID,
- działania naprawcze.
- Eksploatacja wodomierzy:
- zabudowa i plombowanie nowych wodomierzy i podliczników;
- wymiana legalizacyjna wodomierzy głównych;
- kontrola prawidłowości zabudowy wodomierzy głównych, własnych i dodatkowych,
- sporządzanie protokołów zabudowy lub wymiany wodomierzy głównych, własnych i dodatkowych,
- planowanie zakupu wymaganej ilości i rodzaju wodomierzy,
- prowadzenie rejestru zabudowanych wodomierzy.
- Kontrola poprawności wykonania robót remontowych
- Wykrywanie nielegalnych poborów wody
- Sporządzanie protokołu o ujawnieniu nielegalnego poboru wody
- Załatwianie reklamacji, skarg i wniosków związanych z eksploatacją urządzeń
wod. – kan.:
- weryfikacja zasadności skarg,
- ustalenie z wykonawcą zakresu robót i terminu usunięcia przyczyny reklamacji,
-poinformowanie reklamującego (wnioskodawcy) o sposobie załatwienia interwencji.
- Dokonywanie odbiorów technicznych i końcowych przyłączy wodociągowych
- Opracowywanie i realizacja harmonogramów płukania, czyszczenia i konserwacji urządzeń i przyłączy wodociągowych
- Rozliczanie usług i robót budowlanych:
- odbiór robót i sporządzanie protokołu odbioru,
- weryfikacja kosztorysów,
- kontrola faktur pod względem merytorycznym i formalnym.
- Wykonywanie usług remontowo – instalacyjnych na zlecenie Odbiorcy/Dostawcy usług wod.- Kan.
- Stosowanie zasad i trybów wykonywania czynności kancelaryjnych w Spółce, a także tworzenia, ewidencjonowania dokumentów i ochrony przed uszkodzeniem, zniszczeniem i utratą
- Przestrzeganie zasad archiwizacji dokumentów określonych w Instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania składnicy akt w Spółce
- Wykonywanie sprawozdawczości statystycznej w zakresie merytorycznym działu na potrzeby GUS i innych podmiotów
- Sprawowanie nadzoru nad urządzeniami sieciowymi w przypadku występowania robót kolidujących
- Przygotowanie specyfikacji technicznych w ramach prowadzonych postępowań przetargowych
- Wsparcie merytoryczne lub zastępstwo w pracach Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej w Starostwie Powiatowym
- Dokonywanie uzgodnień branżowych dokumentacji technicznej
- Prowadzenie spraw odszkodowawczych z tytułu eksploatacji górniczej:
- zgłaszanie do właściwej kopalni informacji o wystąpieniu awarii wod. – kan.,
- sporządzanie protokołów wystąpienia i uznania szkody górniczej,
- sporządzanie protokołów komisyjnego odbioru robót naprawienia ( usunięcia) szkody górniczej,
- sporządzanie kosztorysów powykonawczych.
- Opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych
- Udział w pracach Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej przy Starostwach Powiatowych w zakresie przebiegu sieci podziemnego i nadziemnego uzbrojenia terenu wod. -kan.
- Uzgadnianie projektów budowlanych sieci wod. -kan., przyłączy wod – kan. kierowanych do Spółki
- Przyjmowanie zgłoszeń w sprawach technicznych wod. -kan. i prowadzenie ich rejestru
- Wydawanie warunków technicznych w zakresie dostawy wody
- Sekcja Kanalizacyjna
- Prognozowanie kierunków rozwojowych w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów i urządzeń kanalizacyjnych
- Bieżąca kontrola urządzeń kanalizacyjnych i przyłączy kanalizacyjnych dla ciągłości odbioru ścieków
- Opracowywanie harmonogramów przeglądów i badania stanu technicznego eksploatowanych sieci kanalizacyjnych, obiektów sieciowych i ich realizacja,
- Prowadzenie prac konserwacyjnych i remontowych w zakresie:
- sieci kanalizacyjnych,
- obiektów i urządzeń sieciowych,
- Przeprowadzanie inwentaryzacji urządzeń kanalizacyjnych.
- Przyjmowanie nowych przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych, przyłączy do eksploatacji, sprawdzanie zgodności ich wykonania z projektem technicznym, obowiązującymi normami i udział w odbiorach technicznych i końcowych
- Ewidencjonowanie wykrytych bądź zgłoszonych awarii kanalizacyjnych
- Określenie sposobu usunięcia awarii na sieci i urządzeniach kanalizacyjnych
- Zlecenie wykonawcy koniecznych robót remontowych w celu usunięcia awarii kanalizacyjnej
- Kontrola poprawności wykonania robót remontowych
- Weryfikowanie pod względem merytorycznym i formalnym faktur za wykonane roboty remontowe
- Monitoring jakości ścieków
- Rozwój współpracy w danym segmencie rynku w tym wyjazdy służbowe w celu wymiany poglądów w zakresie rozwiązywania problematyki związanej z zarządzaniem infrastrukturą techniczną, poznania nowych technik i technologii stosowanych w działalności kanalizacyjnej
- Utrzymywanie w należytym stanie sieciowych przepompowni ścieków
- Utrzymywanie w należytym stanie przydomowych przepompowni ścieków
- Przygotowywanie danych niezbędnych do opracowania taryf za zbiorowe dostarczanie wody i za zbiorowe odprowadzanie ścieków
- Wykrywanie nielegalnych przyłączy do sieci kanalizacyjnej (przyłączy ścieków sanitarnych oraz wód opadowych)
- Wykrywanie nielegalnych zrzutów ścieków do sieci
- Sporządzanie protokołu o ujawnieniu nielegalnego odprowadzania ścieków,
- Załatwianie reklamacji, skarg i wniosków związanych z eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych:
- weryfikacja zasadności reklamacji, skarg i wniosków,
- ustalenie z wykonawcą zakresu robót i terminu usunięcia przyczyny reklamacji,
- poinformowanie reklamującego (wnioskodawcy) o sposobie załatwienia interwencji.
- Dokonywanie odbiorów technicznych i końcowych przyłączy kanalizacyjnych
- Opracowywanie i realizacja harmonogramów płukania, czyszczenia i konserwacji urządzeń i przyłączy kanalizacyjnych
- Rozliczanie usług i robót budowlanych:
- odbiór robót i sporządzanie protokołu odbioru,
- weryfikacja kosztorysów,
- kontrola faktur pod względem merytorycznym i formalnym.
- Wykonywanie usług remontowo – instalacyjnych na zlecenie Odbiorcy/Dostawcy usług wod. -kan.
- Stosowanie zasad i trybów wykonywania czynności kancelaryjnych w Spółce, a także tworzenia, ewidencjonowania dokumentów i ochrony przed uszkodzeniem, zniszczeniem i utratą
- Przestrzeganie zasad archiwizacji dokumentów określonych w Instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania składnicy akt w Spółce
- Wykonywanie sprawozdawczości statystycznej w zakresie merytorycznym działu na potrzeby GUS i innych podmiotów
- Sprawowanie nadzoru nad urządzeniami sieciowymi w przypadku występowania robót kolidujących
- Dokonywanie uzgodnień branżowych dokumentacji technicznej
- Opiniowanie projektów sieci i przyłączy wod. -kan. opracowanych przez Dział Inwestycji i Remontów
- Przygotowanie specyfikacji technicznych w ramach prowadzonych postępowań przetargowych
- Wsparcie merytoryczne lub zastępstwo w pracach Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej w Starostwie Powiatowym
- Dokonywanie uzgodnień branżowych dokumentacji technicznej
- Prowadzenie ewidencji przebiegów pojazdów Działu Wodociągów i Działu Kanalizacji
- Utrzymanie powierzonego sprzętu technicznego oraz sprzętu mechanicznego w odpowiedniej czystości, stanie ilościowym i stanie technicznym(przeglądy techniczne, rejestracyjne, bieżące naprawy)
- Prowadzenie spraw odszkodowawczych z tytułu eksploatacji górniczej:
- zgłaszanie do właściwej kopalni informacji o wystąpieniu awarii wod. – kan,
- sporządzanie protokołów wystąpienia i uznania szkody górniczej,
- sporządzanie protokołów komisyjnego odbioru robót naprawienia (usunięcia) szkody górniczej,
- sporządzanie kosztorysów powykonawczych.
- Opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych
- Udział w pracach Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej przy Starostwach Powiatowych w zakresie przebiegu sieci podziemnego i nadziemnego uzbrojenia terenu wod. -kan.
- Uzgadnianie projektów budowlanych sieci wod. -kan., przyłączy wod – kan. kierowanych do Spółki
- Przyjmowanie zgłoszeń w sprawach technicznych wod. -kan. i prowadzenie ich rejestru
- Wydawanie warunków technicznych w zakresie odprowadzenia ścieków
§ 16
- Sekcja Inwestycji i Nadzoru
- Sporządzanie projektów wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych:
- uzgodnienia z Urzędem Gminy Gierałtowice zakresu rzeczowego i okresu czasowego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
- szacunkowe określenie wartości planowanych zadań,
- przyjęcie do realizacji oraz okresowa aktualizacja uchwalonego przez Radę Gminy planu wieloletniego.
- Wydawanie zapewnień w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków
- Zbieranie i przygotowanie danych do dokumentów statystycznych z zakresu dostarczania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz infrastruktury technicznej
- Weryfikacja dokumentów związanych z przekazaniem obiektów i urządzeń sieciowych do eksploatacji zakładu
- Przygotowanie dokumentacji w celu uzyskania pozwoleń na budowę oraz innych wymaganych prawem pozwoleń i decyzji
- Zlecanie wykonania projektów budowlano-wykonawczych urządzeń i przyłączy wod. -kan. oraz innych urządzeń infrastruktury technicznej
- Odbiór merytoryczny wykonanych dokumentacji projektowych
- Sporządzanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na roboty budowlane wynikające z planowanych przedsięwzięć
- Sporządzanie szacunkowego określenie wartości planowanych zadań
- Nadzór inwestorski robót budowlanych:
- opracowanie i uzgadnianie planów organizacji ruchu,
- przekazywanie placu budowy wybranemu wykonawcy,
- sporządzanie protokołów końcowych odbioru wykonanych robót,
- reklamowanie wad i usterek robót oraz kontrola ich usunięcia,
- odbiory pogwarancyjne.
- Rozliczanie usług i robót budowlanych:
- kontrola kosztorysów wykonanych prac (etapów) pod względem merytorycznym, rzeczowym oraz zgodności z zawartymi umowami,
- kontrola formalna i merytoryczna faktur.
- Szkody górnicze:
- formułowanie wniosków do uprawnionego podmiotu o naprawienie lub usunięcie szkody,
- przeprowadzenie uzgodnień z uprawnionym podmiotem, koniecznych do zawarcia porozumienia i ugody w ramach zabezpieczenia z tytułu eksploatacji górniczej,
- wyegzekwowanie od zakładów górniczych kosztów zabezpieczeń górniczych i ewentualnych partycypacji w kosztach inwestycji lub remontu.
- Przygotowanie dokumentacji w celi wykupu gruntów pod budowę obiektów i urządzeń wod. – kan.
- Stosowanie zasad i trybów czynności kancelaryjnych w Spółce
- Przestrzeganie zasad archiwizacji dokumentów, które określa Instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania składnicy akt w Spółce
- Sporządzanie wniosków na dofinansowanie lub pożyczki do instytucji wdrażających programy pomocy finansowej na realizację inwestycji komunalnych
- Wykonywanie sprawozdawczości statystycznej w aspekcie zakresu merytorycznego działu na potrzeby GUS i innych podmiotów
- Opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych
- Uzgadnianie zakresu i przeprowadzenie czynności związanych z ustanawianiem służebności przesyłu w celu zawarcia umowy
- Ścisła współpraca z Działem Technicznym
§ 17
- Sekcja Ochrony Środowiska
- Realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska i ochronie przyrody oraz prawa wodnego, zborowym zaopatrzeniu w wodę oraz odprowadzenia ścieków, utrzymaniu porządku w gminie
- Prowadzenie spraw w zakresie naliczania kar za nielegalne podłączenia do systemu kanalizacji sanitarnej (podłączenia deszczowe i sanitarnej)
- Gospodarka odpadami powstającymi w Spółce
- Prowadzenie spraw w zawiązku z karami za przekroczenia
- Prowadzenie rejestru oraz monitoringu wszelkich opłat środowiskowych, w tym opłaty za umieszczone urządzeń niezwiązanych z funkcjonowaniem pasa drogowego
- Pozyskiwanie niezbędnych pozwoleń wodno prawnych oraz decyzji środowiskowych
- Monitorowanie uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska
- Współpraca z urzędami w zakresie sprawozdawczości w zakresie ochrony środowiska (KPOSK sanitacja wsi itd.)
- Nadzór na sprawozdawczością GUS
- Nadzór nad terminowością przekazywanych sprawozdań i analiz w zakresie ochrony środowiska oraz aktualizacja pozwoleń wodno – prawnych
- Poszukiwanie ekologicznych rozwiązań technologicznych
- Promowanie działań ekologicznych
- Współpraca z urzędami w zakresie edukacji ekologicznej
- Poszukiwanie programów wspierających finansowano działania ekologiczne i ewentualny udział w nich
- Analiza zagadnień technicznych w tym opracowanie zestawień związanych z funkcjonowaniem wodociągów, kanalizacji, oczyszczalni ścieków, gospodarki wodomierzowej
- Prowadzenie spraw odszkodowawczych z tytułu eksploatacji górniczej:
- zgłaszanie do właściwej kopalni informacji o wystąpieniu awarii wod. -kan.,
- sporządzanie protokołów wystąpienia i uznania szkody górniczej,
- sporządzanie protokołów komisyjnego odbioru robót naprawienia ( usunięcia) szkody górniczej,
- sporządzanie kosztorysów powykonawczych.
- Opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych
- Uzgadnianie zakresu i przeprowadzenie czynności związanych z ustanawianiem służebności przesyłu w celu zawarcia umowy
- Pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji
- Realizacja pozyskanych źródeł finansowania
- Rozwiązywanie niezrealizowanych umów na podłączenia do sieci kanalizacyjnej
- Kontrola i monitoring umów – w zakresie przydomowych przepompowni ścieków
- Koordynacja działań związanych ze stroną internetową Spółki – zakres techniczny
§ 18
13. Sekcja Zieleni Gminnej
- Prowadzenie zadań związanych z utrzymaniem i remontem gminnych placów zabaw, przystanków autobusowych, obiektów małej architektury oraz innych budowli gminnych
- Realizacja wybranych zadań wynikających z przepisów ustaw o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (min. koszenie trawników i rowów, wycinka drzew i nasadzenia, likwidacja dzikich wysypisk śmieci)
- Sporządzanie rocznego planu finansowego dla potrzeb Sekcji
- Opracowywanie materiałów w celu udzielenia zamówienia publicznego na zadania realizowane przez Sekcję
- Przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje z zakresu czystości i zieleni gminnej
- Opracowywanie sprawozdań z działań Sekcji
- Rozpatrywanie wniosków i interwencji w sprawach dotyczących czystości i zieleni gminnej
- Prowadzenie zimowej akcji odśnieżania dróg gminnych w tym:
a) przeglądy sprzętu do odśnieżania,
b) zakup materiałów do posypania chodników i dróg na potrzeby pracowników gospodarczych,
- Obsługa kotłowni wskazanych obiektów w sezonie grzewczym.
- Obsługa imprez organizowanych przez Gminę i GOK (min.: transport, rozkładanie namiotu i ławostołów, sprzątanie).
- Remonty wraz z drobnymi naprawami w budynkach administracji publicznej stanowiących własność gminną.
- Obsługa sesji RG.
- Inne zlecone zadania przez Zarząd.
§ 19
15. Sekcja Oczyszczalni Ścieków
- Organizacja i bieżący nadzór nad właściwą pracą oczyszczalni ścieków i przepompowni ścieków,
- Prowadzenie dokumentacji techniczno-ruchowej oczyszczalni ścieków i przepompowni,
- Organizowanie usuwania występujących awarii urządzeń na oczyszczalni ścieków,
- Nadzór nad właściwym wykorzystaniem maszyn i urządzeń eksploatowanych na oczyszczalni ścieków i przepompowni oraz nad ich terminowymi przeglądami gwarancyjnymi, remontami i konserwacją,
- Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości i statystyki,
- Kontrola sprawności procesu mechaniczno-biologicznego oczyszczania ścieków i przeróbki osadu,
- Nadzór nad właściwym odprowadzaniem sprasowanego osadu,
- Wykonywanie pomiarów jakościowych i ilościowych odprowadzanych ścieków,
- Prowadzenie pełnej dokumentacji oczyszczalni ścieków,
§ 20
16. BHP
- Prowadzenie zagadnień BHP
- Analizowanie stanu BHP i warunków pracy, sporządzanie raportów o stanie BHP w przedsiębiorstwie
- Opracowywanie instrukcji stanowiskowych
- Przeprowadzanie szkolenia wstępnego dla nowo przyjętych pracowników
- Określanie wymogów BHP wobec modernizowanych lub nowo uruchamianych urządzeń
- Badanie przyczyn i okoliczności wypadków i chorób zawodowych
- Prowadzenie dokumentacji powypadkowej
- Prowadzenie i archiwizowanie korespondencji z Inspektorem Pracy
- Inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć zapobiegających zagrożeniom
- Badanie warunków pracy na stanowiskach, ustalenie warunków uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia, zapewnienie stosowanych osłon i zabezpieczeń
- Sporządzanie planów poprawy warunków pracy i stanu BHP
- Sporządzanie wieloletnich planów poprawy warunków pracy
- Sporządzanie rocznych harmonogramów realizacji przedsięwzięć związanych
z bezpieczeństwem i higieną pracy - Ustalenie stanowisk pracy wymagających posiadania, dodatkowych kwalifikacji lub uprawnień
- Zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną, obuwie robocze i środki ochrony indywidualnej
- Ustalanie norm zużycia odzieży i obuwia roboczej i środków czystości
- Planowanie zapotrzebowania na odzież i obuwie robocze oraz środki, ochrony indywidualnej
- Prowadzenie zagadnień ochrony przeciw-pożarowej
- Analizowanie stanu ochrony przeciw pożarowej
- Utrzymywanie urządzeń przeciw pożarowych w gotowości technicznej
- Inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć eliminujących zagrożenia przeciw pożarowe
- Organizowanie szkoleń i pokazów użycia sprzętu przeciw pożarowego
- Sporządzanie dokumentacji oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk pracy:
- przygotowanie do oceny stanowiska,
- karta pomiaru ryzyka zawodowego,
- dokumentacja programu naprawczego.
- Opracowywanie planu ochrony obiektów będących w posiadaniu Spółki
§ 21
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. W sprawach nie ujętych w niniejszym regulaminie będą miały zastosowanie przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawne.
2. Wynagradzanie pracowników regulują Regulamin wynagradzania i przepisy kodeksu pracy.
3. Zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonywane w trybie jego przyjęcia.
4. Postanowienia niniejszego regulaminu wchodzą w życie dniu 1 września 2019 r.
Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego z dnia 14.08.2019r.
SCHEMAT ORGANIZACYJNY
Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Przyszowicach